onsdag, november 24, 2010

Håkan Hellström- Dom där jag kommer från

Jag sitter gömd bakom fönster och väggar medan snön yr utanför. Drar filten högt upp till öronen och sipprar te för att försöka värma mina frusna tår. Det är vinter nu, och kylan färgar återigen näsa och öron röda. Senast vintern kom spenderade jag timmar med att baka, pyssla och läsa om miljön. I år spenderar jag minst lika mycket tid med att sova och arbeta. Fast pysslandet får plats någonstans däremellan, för ränderna går aldrig ur. Aldrig helt.

Ibland måste man nog tappa bort sig själv för att hitta hem. För att hitta rätt. Det kanske tar tid, men å andra sidan har man egentligen all tid i världen. Jag hittar bitar av mig själv lite här och var, bitar som jag inte visste fanns. Och upptäcker saker jag glömt bort för länge sedan. När tider förändras så förändras också många åsikter, tankar och mål man tidigare haft. Man slår in på en annan stig. Den kanske inte är bättre eller sämre, men den är din. Och förr eller senare hamnar du alltid rätt.

Jag fick ett brev på posten idag, från en hand med darrig stil och svag kropp. Från någon som jag trodde hade glömt bort mig, och jag passat på att glömma i gengäld. Det är lätt att tappa människor på vägen, att inte riktigt hinna med att ha eller ge tid. Skillnaden mellan människor som passerar och människor som fastnar, det är att den sistnämnda gruppen återkommer. Oavsett. Man kanske går om varandra på olika stigar eller rusar förbi varandra i jakt på något nytt. Men förr eller senare så möts man ändå, och jag hoppas att så är fallet. Att vi möts någongång. Kanske på en spårvagn någonstans.

För det är så lätt att glömma bort allt fint, allt vackert och allt betydelsefullt när hjärtat rasar och livet faller isär. Det är känslor som faller och tar över och allting känns alldeles för jobbigt för att man skall orka med. Men så länge man hittar sig själv i röran och inte glömmer bort att hålla fast vid det som var på riktigt, så är det okej. Vi kanske inte håller i varandras händer, men vi står bakom varandra ändå.

När vinden blåser alldeles nära marken rör sig pudersnön sökande över asfalten. Det ser ut som en irrande själ, som letar efter något att hålla i. Ibland kan jag känna mig precis likadan. Att jag letar. När det jag letar efter inte står att finna någon annanstans än i mig själv. Men på vägen har jag hittat många fina saker och fina människor, som jag kanske inte håller i men som jag verkligen håller av. Det är förunderligt hur konstiga situationer som kan föra människor samman, vänner, bekanta och främlingar, och som kan leda till något större. Kärleken må vara stor.
Men för mig så är ni störst av allt.

Filosofiskt missnöjd, ekonomiskt bortskämd
Det finns en första plats som inte går att nå
För ingen tror att dom är nåt där jag kommer ifrån
Alla försöker bli av med leran från Göta älven
som satt sig på själen och på självförtroendet i varje tjomme

Jag tror jag älskar dom där jag kommer ifrån
Jag tror jag älskar dom där jag kommer ifrån

1 kommentar:

Fia sa...

Göteborg kan vara ganska onådigt mot alla på vintern, liksom Österlen, fast på olika sätt. Här är man insnöad, kanske i en liten vit stuga, i Göteborg snöar man kanske inte in men blåser gärna bort. Fast det blir ju vår igen och allt blir lättare då. Nu ordineras varm choklad och pyssel åt alla frusna själar!
Många kramar (och "ma!" från en liten flicka)